Blog

Otrzymasz od nas szczegółowe informacje na temat naszych produktów i usług.

Erco – Klimatyzacja w biurze a zdrowie

Mikroklimat panujący w biurze ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie, a co za tym idzie na wydajność pracowników. Dlatego warto zadbać o to, by był jak najzdrowszy. Urządzeniem, które pozwala na uzyskanie optymalnych warunków, jest klimatyzacja biurowa. Zastanawiasz się, czy warto w nią zainwestować i co zrobić, aby działała naprawdę wydajnie? Podpowiadamy.

Klimatyzacja w biurze – co trzeba wiedzieć?

Klimatyzacja w biurze powoli staje się standardem w polskich biurach. Wynika to zarówno z coraz wyższego stopnia zaawansowania technologicznego dostępnych urządzeń, jak i ze zmieniającego się klimatu. Coraz gorętsze lata sprawiają, że utrzymanie optymalnej temperatury w biurze staje się coraz większym wyzwaniem.

Mimo to, wokół klimatyzacji narosło wiele mitów i stereotypów. Między innymi tych związanych z jakością powietrza, które zostanie przetworzone przez klimatyzator – w tym z obecnością w nim grzybów i innych szkodliwych drobnoustrojów. Ile w nich prawdy? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób jest eksploatowana klimatyzacja w biurze i czy samo urządzenie jest dobrze dobrane do warunków technicznych, w których ma pracować.

Klimatyzacja w biurze a zdrowie

Nowoczesna klimatyzacja w biurze to urządzenie, które nie tylko schładza powietrze w gorące dni lata. Obecnie dostępne urządzenia pełnią więcej funkcji. Mogą posłużyć m.in. do dogrzewania wnętrz w chłodniejszym okresie roku, a przede wszystkim pomogą zadbać o:

  • optymalny poziom nawilżenia powietrza – zapobiegając jego nadmiernemu przesuszeniu,
  • oczyszczenie powietrza z groźnych drobnoustrojów, kurzu czy roztoczy – tak działają klimatyzatory z funkcją oczyszczacza.

Kluczowa jest kwestia dopasowania modelu klimatyzatora do wymogów biura i zainwestowanie w sprzęt dobrej klasy.

Czy klimatyzacja w biurze może powodować przeziębienie?

Często mówi się, że klimatyzacja i choroby gardła idą ze sobą w parze. Ile jest w tym prawdy? Rzeczywiście, urządzenia starego typu mogły prowadzić do wysuszenia powietrza w przestrzeni biurowej. A im niższy poziom jego nawilżenia, tym większe ryzyko wysuszenia się śluzówki w nosie, co pociąga za sobą większe ryzyko podrażnienia, a co za tym idzie – „złapania” przeziębienia. Ten problem można jednak rozwiązać:

  • dbając o utrzymanie rozsądnej temperatury w pomieszczeniu – nie ma sensu jej drastyczne obniżanie latem czy podwyższanie w chłodne dni jesieni,
  • wybierając urządzenie wzbogacone o funkcję nawilżania powietrza lub inwestując w dodatkowy nawilżacz.

Nie mniej ważne jest regularne czyszczenie klimatyzacji – to zapobiegnie osadzaniu się w filtrze urządzenia zanieczyszczeń oraz rozwojowi szkodliwych grzybów, pleśni i innych drobnoustrojów.

 

sterowanie klimatyzatorem w biurze

Zamontowanie dobrze dobranego klimatyzatora biurowego pozwala stworzyć we wnętrzu zdrowy mikroklimat, co pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników. 

Czy klimatyzacja wspomaga rozprzestrzenianie COVID-19?

W dobie pandemii COVID-19 nie sposób uniknąć tego pytania. Trzeba jednak pamiętać, że po pierwsze koronawirus przenosi się drogą kropelkową, a nie unosi „samoistnie” w powietrzu. Mimo to, Światowa Organizacja Zdrowia odpowiedziała na swoim profilu na Facebooku, że „dobrze utrzymany i obsługiwany system klimatyzacji może obniżyć ryzyko zarażenia COVID-19 we wnętrzach budynku poprzez usprawnienie wymiany powietrza na zewnątrz”, a jednocześnie rekomenduje unikanie „recyrkulacji”, a więc krążenia powietrza w zamkniętym obiegu. 

Dlaczego klimatyzacja w biurze jest potrzebna?

Biuro jest miejscem, w którym w tym samym czasie przebywa duża grupa osób. Dlatego niezwykle istotna jest sprawna cyrkulacja powietrza oraz troska o jego odpowiednie parametry. Klimatyzacja w biurze przydaje się zwłaszcza latem, gdy temperatury są wysokie. Odpowiednio dobrane urządzenie:

  • pozwoli utrzymać temperaturę na optymalnym poziomie,
  • zadba o inne parametry powietrza, takie jak poziom jego wilgotności oraz zanieczyszczeń,
  • zapewni efektywną wymianę powietrza.

Wytworzony mikroklimat będzie sprzyjał dobremu samopoczuciu oraz zdrowiu pracowników.

Jak dobrać klimatyzator do powierzchni biura? 

Aby klimatyzacja do biura zadziałała zgodnie z oczekiwaniami, musi pracować wydajnie. Dlatego przede wszystkim należy dobrać jej moc do powierzchni, na której ma pracować. Przykładowo do biura o powierzchni do 20-30 m2 wystarczy urządzenie o mocy 2,5 kW, a przy 40-60 m2 jest zalecana moc 5 kW.

Warto też pamiętać, że wyższa moc będzie potrzebna w pomieszczeniach mocno eksponowanych na promienie słoneczne, np. z dużymi przeszkleniami, które nie są dodatkowo zabezpieczone przed słońcem. Jednocześnie nie należy „przewymiarowywać” klimatyzacji – zbyt mocna instalacja niepotrzebnie zużyje za dużą ilość prądu. Wybór najlepiej skonsultować ze specjalistą. 

Klimatyzacja w biurze – jakie są obowiązki pracodawcy?

Biurowa klimatyzacja może pomóc zrealizować wymogi BHP w odniesieniu do warunków, jakie powinny panować w takich pomieszczeniach – zarówno w kontekście temperatury, jak i wilgotności powietrza.

Klimatyzacja w biurze a BHP 

Aby wiedzieć, jak ustawić klimatyzację w biurze, warto zapoznać się z treścią Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z jego zapisami istotne jest:

  • utrzymanie temperatury w pomieszczeniach biurowych na poziomie minimum 18°C; gdy przekroczy ona poziom 28°C, warunki są uznawane za uciążliwe,
  • utrzymanie wilgotności powietrza na poziomie 40-60%,
  • ograniczenie ryzyka powstawania przeciągów wywołanych działaniem klimatyzacji lub wentylacji.

Dobrze ustawiony klimatyzator pozwoli spełnić te kryteria. Istotne jest również zapewnienie komfortu akustycznego pracy klimatyzacji – generowany hałas nie powinien przekroczyć poziomu 55-60 dB, jednak największy komfort zapewniają klimatyzatory pracujące poniżej 40 dB. Należy też regularnie wykonywać przeglądy serwisowe oraz konserwację urządzeń klimatyzacyjnych – w tym ich czyszczenie.

Jak używać klimatyzacji w biurze?

Klimatyzacja biurowa może znacząco wpływać na poprawę warunków w firmowych wnętrzach. Trzeba z niej jednak korzystać z rozsądkiem i pamiętając o regularnym serwisowaniu oraz monitorowaniu jakości pracy.

Istotne jest też dobranie odpowiedniego urządzenia. Skorzystaj z naszej pomocy przy jego doborze i montażu. Skontaktuj się, aby uzyskać więcej informacji!

Jeżeli szukasz firmy montującej klimatyzację w biurze – Skontaktuj się z nami!